Buddha meramalkan kedatangan seorang “Maitreya”:
A. Hampir semua kitab agama Buddha mengandungi ramalan ini.
Di dalam Chakkavatti
Sinhnad Suttanta D. 111, 76 :
Akan lahir ke dunia ini seorang Buddha yang dikenali
dengan nama Maitreya (baik dan murah
hati). Maitreya ini ialah seorang yang suci, seorang yang tertinggi dalam
kuasa, yang dikurniakan dengan kebijaksanaan, yang bertuah dan yang mengenali
alam ini dan apa yang Maitreya ini dapat daripada alam ghaib beliau akan
sebarkan risalah ini keseluruh alam. Maitreya ini akan dakwahkan agama beliau
yang agung ini daripada awal hingga keakhir. Buddha berkata bahawa Maitreya ini
akan memperkanalkan satu cara hidup yang sempurna dan suci sebagaimana aku
(Buddha) memperkenalkan agama aku. Pengikut Maitreya ini lebih ramai daripada
pengikut aku (Buddha)”.
B. Di dalam buku ini (Sacred Books of
the East jilid 35 muka surat 225
Aku bukanlah satu-satunya Buddha sahaja. Selepas aku akan
lahir seorang Buddha lagi yang dikenali dengan nama Maitreya. Dia akan memiliki
banyak sifat-sifat yang mulia dan utama. Kalau anak murid aku beratus-ratus
anak murid, Maitreya tersebut
beribu-ribu.”
Satu Iagi ramalan tentang Maitreya
(Kitab Agama Buddha oleh Carus muka surat 217 dan 218-dari negara Ceylon (Sri
Lanka). “Ananda
(anak murid Buddha) bertanya kepada Gautama Buddha, `Siapakah akan mengajar
kita semua selepas kamu meninggalkan kami?‘
Gautama Buddha menjawab :
“Saya bukanlah Buddha yang pertama atau yang akhir yang
didatangkan ke dunia ini. Selepas aku seorang Buddha lagi akan dihantar ke
dunia ini. Dialah seorang yang kudus atau suci, yang mempunyai kesedaran yang
tinggi, yang dikurniakan dengan kebijaksanaan, mempunyai akhlak yang baik, yang
mengenali alam ini, pemimpin manusia yang bijaksana, yang dikasihi oleh
malaikat dan makhluk lain. Dia akan mengajar kepada kamu semua satu agama atau
kebenaran yang kekal abadi serta yang terpuji. Agama yang diajar oleh Buddha
ini akan menjadi satu cara hidup yang sempurna dan suci. Kalau anak murid aku
beratus-ratus tetapi anak murid Buddha ini ialah beribu-ribu.”
Ananda bertanya lagi, ‘Bagaimana kami
hendak mengenali Buddha ini ?’
Jawab Gautama Buddha : “Dia akan
dikenali dengan gelaran Maitreya.”
Perkataan `Maitreya’ di dalam bahasa
Sanskrit atau “Metteyya” di dalam bahasa Pali berarti dia yang memiliki sifat
kasih sayang, belas kasihan, baik atau murah hati. Ia juga membawa makna
seseorang yang pemurah dan mesra. Satu perkataan Arab yang membawa arti segala
sifat yang tersebut ialah ‘Rahmat’. Di dalam Al-Quran (Surah Al Anbiyaa, Surah
21 ayat 107)
“Dan tiadalah Kami (Allah) mengutus
kamu (Muhammad),melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam.”
Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam)
dipanggil dengan gelaran “dia yang bersifat kasih sayang atau rahmat atau
‘Maitreya’.
Perkataan Belas Kasihan dan dia yang
Bersifat Belas Kasihan disebut di dalam Al-Quran tidak kurang daripada 409
kali.
Tiap-tiap Surah di dalam AI Quran bermula
dengan perkataan yang amat indah sekali iaitu “Bismillah Hir-Rahman Nir-Rahim”
yang bererti “Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang’.
Hanya Surah At Taubah (Surah 9) tidak bermula dengan perkataan Bismillah
Perkataan Muhammad ada juga di eja
“Mahamet” atau “Mahomet” atau ejaan yang lain dalam berbagai bahasa. Perkataan
“Maho” di dalam bahasa Pali dan “Maha” di dalam bahasa Sanskrit bererti sangat
baik atau besar atau sangat mulia dan masyhur dan perkataan “Metta” berarti
belas kasihan. Maka perkataan “Mahamet” atau ”Mahomet” berarti Belas Kasihan
Yang Amat Besar.
Ajaran agama Buddha untuk semua
lapisan masyarakat :
Mengikut buku Sacred Books of the East, jilid 11, muka surat 36 Maha-Parinibbana Sutta Bab 2 Ayat 32:
Buddha pernah menyebut “Saya sudah
menyampaikan keseluruhan agama saya yang benar kepada semua lapisan masyarakat.
Wahai Ananda, (anak murid beliau) seorang Tathagata tidak menyimpan sesuatu
kebenaran tetapi dia akan sebarkan atau mengajar keseluruhan agama itu.
Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam)
diperintah oleh Allah Tuhan yang Maha Berkuasa untuk menyampaikan keseluruhan
agama Islam kepada semua lapisan masyarakat tanpa menyimpan atau menyembunyikan
sesuatu kebenaran. Hatta daripada zaman Nabi (Salawatu Alai Wasalam) hingga ke
hari ini dan seterusnya Al-Quran dibaca dan di ajar secara terbuka. Nabi
Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) dengan tegas melarang sesuatu ajaran agama itu
disembunyikan.
Anak Murid Dan Khadam Yang Setia
Kepada Buddha :
Mengikut buku Sacred Books of the East, jilid 11 muka surat 97 Maha-Parinibbana Sutta Bab 5 Ayat 36:
“Di dalam satu syarahan Gautama Buddha
memberi tahu kepada pengikut beliau, bahawasanya semua Buddha dahulu memiliki
anak murid dan khadam yang amat setia kepada mereka. Anak murid dan khadam yang
amat setia kepadaku sekarang ialah Ananda. Seterusnya Buddha yang akan datang
pun akan ada anak murid dan khadam yang amat setia kepada mereka”.
Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) pun memiliki seorang anak murid dan khadam yang amat setia. Beliau ialah Anas bin Malik (R.A) yang dihadiahkan oleh keluarga beliau kepada Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) semasa Anas (R.A) berumur 8 tahun. Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) amat mengasihi Anas dan menganggap Anas sebagai anak Baginda sendiri. Anas (R.A) sentiasa mendampingi Nabi (Salawatu Alai Wasalam) mahupun masa senang atau susah, masa perang, atau masa damai sampai Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) wafat.
Di dalam peperangan Uhud nyawa Nabi
dalam keadaan bahaya dan Nabi hampir dibunuh.Walaupun begitu Anas tetap dengan
Nabi.Umurnya di masa itu hanya 11 tahun sahaja.
Dalam peperangan Hunain Nabi Muhammad
(Salawatu Alai Wasalam) dikepong oleh musuh yang terdiri daripada pemanah dan
nyawa Baginda (Salawatu Alai Wasalam) terancam tetapi Anas (R.A) walaupun
berumur 16 tahun tetap bersama Nabi (Salawatu Alai Wasalam).
Peristiwa yang tersebut di atas membuktikan bahawa Anas (R.A) ialah seorang anak murid dan khadam yang benar-benar setia kepada Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) sama seperti Ananda kepada Gautama Buddha. Di dalam satu peristiwa Buddha di serang oleh seekor gajah yang gila. Walaupun demikian Ananda tetap bersama Buddha.
Enam Kriteria Untuk Mengenali Buddha :
Mengikut Kitab Agama Buddha yang di tulis oleh Carus, muka surat 214:
“Buddha pernah berkata: “Terdapat dua
peristiwa di mana rupa Tathagata (Buddha) akan jadi amat cerah. Peristiwa yang
pertama ialah di waktu malam bila mana beliau sudah sampai ke tahap yang paling
tinggi dari segi rohani (Nirvana). Peristiwa yang kedua ialah pada malam Buddha
meninggal dunia yang fana ini (dia mati)”.
Mengikut Gautama Buddha ada enam
kriteria untuk mengenali seorang Buddha :
- Seorang Buddha akan mencapai tahap yang paling tinggi dari segi rohani (Nirvana) di waktu malam.
- Di waktu dia mencapai Nirvana rupanya akan menjadi amat cerah.
- Seorang Buddha akan meninggal dunia atau mati dengan sebab yang biasa (natural death).
- Seorang Buddha akan meninggal dunia di waktu.malam.
- Sebelum kematian rupanya akan menjadi amat cerah.
- Selepas kewafatan,seorang Buddha tidak akan wujud atau ada di alam dunia ini lagi.
Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam)
mencapai darjat yang paling tinggi di waktu malam bila mana Baginda (Salawatu
Alai Wasalam) di lantik menjadi seorang Rasul.Daripada Al-Quran (Surah Dukhan –
Surah 44 Ayat 2-3) :
“Demi Kitab (Al-Quran) yang menjelaskan,
sesungguhnya Kami (Allah) menurunkannya pada suatu malam yang diberkati dan
sesungguhnya Kami-lah yang memberi peringatan”. Mengikut satu lagi ayat daripada
Al-Quran (Surah Al Qadr (Kemuliaan) Surah 97 Ayat 1). “Sesungguhnya Kami telah
menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan”
Semasa Nabi Muhammad (Salawatu Alai
Wasalam) di lantik menjadi seorang Rasul baginda merasa dirinya dan kefahamanya
dipenuhi dengan cahaya rohani.
Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam)
wafat atau meninggal dunia dengan sebab yang biasa (natural death).
Mengikut Siti Aisyah (R.A) Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) wafat atau meninggal dunia di waktu malam. Malam kewafatan Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) tidak ada minyak lampu di rumahnya. Hatta Siti Aisyah (R.A) terpaksa meminjam sedikit minyak untuk menyalakan lampu.
Mengikut Anas (R.A) (Anak murid dan
khadam setia kepada Nabi) malam kewafatan Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam)
rupa Nabi (Salawatu Alai Wasalam) amat cerah sekali.
Selepas pengkebumian Nabi Muhammad
(Salawatu Alai Wasalam) (jasadnya) tidak dilihat lagi di alam dunia ini.
Semua Buddha adalah Pendakwah atau memberi
Peringatan :
Mengikut Dhammapada (Sacred Books of East, jilid 10 muka surat 67) “Semua Jathagatas (Buddha) adalah Pendakwah atau memberi peringatan”.Dalam Al Quran Allah (SubhanAllah Wa Taala) menyebut tentang Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam).“Maka berilah peringatan, kerana sesungguhnya kamu hanyalah orang yang memberi peringatan. Kamu bukanlah orang yang berkuasa atas mereka” (Al-Quran, Surah Al-Ghaasyiyah, (Surah 88 Ayat 21-22).
Ramalan Gautama Buddha Untuk Mengenali
Seorang Maitreya :
Mengikut Dhammapada, Mattaya Sutta, 151: Maitreya yang di tunggu akan memiliki sifat-sifat yang terpuji seperti yang tersebut dibawah :
- Perasaan belas kasihan untuk semua makhluk.
- Seorang utusan keamanan dan seorang pendamai.
- Yang paling berjaya di alam ini. Maitreya sebagai pendakwah moral adalah :
- Seorang yang sentiasa bercakap benar
- Yang berbudi bahasa.
- Yang bersifat lemah lembut dan dari keturunan bangsawan.
- Tidak sombong atau angkuh.
- Sebagai raja atau pemimpin kepada makhluk.
- Sebagai contoh ikutan (dalam amalan dan perkataan atau percakapan) untuk semua manusia.
Catatan :
Apakah mereka Percaya dengan informasi yang berasal dari kitab mereka sendiri ? Mereka Percaya, tetapi berusaha untuk mengingkari. Inilah salah satu wujud dari bentuk Kesombongan Manusia.
Apakah mereka Percaya dengan informasi yang berasal dari kitab mereka sendiri ? Mereka Percaya, tetapi berusaha untuk mengingkari. Inilah salah satu wujud dari bentuk Kesombongan Manusia.